Overslaan en naar de inhoud gaan
#Tax & Legal #Tax Law #EBAquinquies

EABAquinquies of fiscale regularisatie 5.0: wat moet u weten?

24/09/2025 | Leestijd: 3 minuten

Sinds 8 augustus is het opnieuw mogelijk om inkomsten en kapitalen, waarvan niet kan worden bewezen dat ze hun belastingregime hebben ondergaan, te re-gulariseren. De procedure is grotendeels identiek aan de vorige fiscale regulari-satieronde die afliep op 31 december 2023. De belangrijkste verschillen liggen in het permanente karakter en in de hogere boetetarieven. We zetten de spelregels en tarieven voor u op een rij.

Wat is EBAquinquies?

Op 18 juli 2025 werd in de goedgekeurde Programmawet opnieuw de mogelijkheid ingevoerd tot fiscale regularisatie. Het is al de vijfde keer dat een systeem van “Eenmalige Bevrijdende Aangifte” (EBA) wordt ingevoerd. Vandaar de naam “EBAquinquies”.

Nieuw is dat er deze keer geen einddatum is vastgelegd, waardoor de regeling in principe permanent geldt. Toch behoudt de maatregel een eenmalig karakter: u kunt er slechts één keer gebruik van maken.

Waarom regulariseren?

De voorbije jaren hebben financiële instellingen hun antiwitwasbeleid sterk aangescherpt. Banken laten doorgaans enkel toe dat gelden uit het buitenland worden overgemaakt als de eigenaars kunnen aantonen dat deze correct werden belast. Daarnaast loopt men als ‘fiscaal zondaar’ ook het risico op strafrechtelijke vervolging. Hoewel de fiscus de inkomsten en kapitalen mogelijks als verjaard beschouwt, kunnen deze strafrechtelijk nog steeds vervolgd worden als witwasmisdrijf.

De permanente fiscale regularisatie biedt zowel natuurlijke personen als rechtspersonen de kans om hun fiscale situatie recht te zetten bij het Contactpunt Regularisaties van de FOD Financiën. In ruil voor de betaling van een regularisatieheffing krijgt de aangever zowel fiscale als strafrechtelijke immuniteit.

Welke belastingen kunnen worden geregulariseerd?

EBAquinquies voorziet enkel in de mogelijkheid om federale belastingen te regulariseren. In de praktijk gaat het dus vooral om personen die niet de vereiste inkomstenbelasting (personenbelasting, vennootschapsbelasting, roerende voorheffing, enz.) of btw hebben betaald, of dit niet kunnen aantonen.

Een wettelijke regeling om erf- of schenkbelasting te regulariseren met strafrechtelijke immuniteit bestaat momenteel niet. Dat is een gewestelijke bevoegdheid waarvoor nog decreten en samenwerkingsakkoorden met de federale overheid nodig zijn.

In Vlaanderen kan men wel nog steeds spontaan niet-betaalde erfbelasting rechtzetten via een bijvoeglijke aangifte bij VLABEL. Daarbij wordt een betalingsuitnodiging verstuurd voor de verschuldigde erfbelasting, vermeerderd met een belastingverhoging van 20%. Deze spontane aangifte is meestal voordeliger dan de regularisatieheffing, maar verleent geen strafrechtelijke immuniteit.

Wat is het prijskaartje?

Voor fiscaal niet-verjaarde inkomsten geldt het normale belastingtarief, verhoogd met 30 procentpunten. Ontving men bijvoorbeeld niet-verjaarde dividenden waarop geen roerende voorheffing werd betaald, dan betaalt men 30% roerende voorheffing plus 30 procentpunten. Samen bedraagt de heffing dus 60%.

Voor fiscaal verjaarde kapitalen (in principe na 7 jaar) bedraagt de regularisatieheffing 45%.

Bij de berekening van de regularisatieheffing wordt geen rekening gehouden met woonstaatheffingen, belastingverminderingen, belastingkredieten, noch met verrekening van voorheffingen of voorafbetalingen. Hierdoor kan de kostprijs hoog oplopen, zeker voor erfgenamen of begiftigden die niets te maken hebben met de oorsprong van de gelden. Hoewel in het regeerakkoord sprake was van een gunstiger tarief voor erfgenamen en begiftigden te goeder trouw, werd dit niet opgenomen in de definitieve wet.

Hoe verloopt de procedure?

De procedure is identiek aan die van de vorige regularisatieronde. Bij het Contactpunt Regularisaties dient een dossier te worden ingediend met een fraudeschema, een gedetailleerde toelichting over de oorsprong en omvang van de inkomsten, kapitalen en btw-verrichtingen, evenals een overzicht van de gebruikte financiële rekeningen. Na controle maakt het Contactpunt een berekening van de verschuldigde heffing, die binnen 15 dagen moet worden betaald. Daarna wordt een regularisatieattest afgeleverd.

Ook nu ligt de bewijslast bij de aangever. In principe moet het volledige vermogen worden geregulariseerd, tenzij kan worden aangetoond dat bepaalde kapitalen of inkomsten al correct belast zijn. Bankafschriften, rekeninguittreksels, fiscale aangiftes, aanslagen, schenkingsakten of aangiftes van nalatenschap zijn dus cruciaal om een onnodig hoge heffing te vermijden.

Overweegt u gebruik te maken van deze regeling? Laat u dan goed bijstaan. Elk dossier is anders en vraagt een specifieke aanpak. Wij helpen u graag met een grondige analyse en begeleiding van het regularisatieproces bij het Contactpunt Regularisaties.

#Tax & Legal #Tax Law #EBAquinquies